Wydział Finansowo - Budżetowy (symb. FB)

Do zadań Wydziału Finansowo Budżetowego (FB) należy:

  1. Przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu Gminy oraz podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza.
  2. Sprawozdawczość budżetowa.
  3. Obsługa kasowa Urzędu.
  4. Prowadzenie obsługi finansowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
  5. Współdziałanie z dysponentami środków budżetowych w sprawach budżetowych Gminy.
  6. Analiza wykonania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie.
  7. Sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych i innych jednostek organizacyjnych w zakresie przekazywanych dotacji z budżetu.
  8. Prowadzenie rejestru sprzedaży na potrzeby podatku VAT oraz sporządzanie deklaracji podatku VAT.
  9. Sporządzanie sprawozdań finansowych.
  10. Prowadzenie księgowości budżetu Gminy i Urzędu.
  11. Prowadzenie księgi inwentarzowej środków trwałych i pozostałych środków trwałych.
  12. Rozliczanie inwentaryzacji.
  13. Prowadzenie windykacji i egzekucji zobowiązań pieniężnych wynikających z umów cywilnych, decyzji administracyjnych, opłat i należności podatkowych.
  14. Obsługa finansowa kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Gminę Kozienice w bankach, funduszach i innych instytucjach finansowych.
  15. Prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i wypłacaniem wynagrodzeń (oraz potrąceń od wynagrodzeń) pracowników Urzędu.
  16. Współpraca z izbami obrachunkowymi i urzędami skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, PFRON-em, bankami.
  17. Prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Ośrodka Profilaktyki Uzależnień.
  18. Prowadzenie obsługi finansowej Publicznego Żłobka Miejskiego.
  19. Obsługa finansowa dotacji przekazywanych Gminie Kozienice.
  20. Opracowywanie projektów uchwał w sprawie ustalania wysokości stawek podatków i opłaty targowej.
  21. Prowadzenie postępowań w sprawie wydania decyzji administracyjnych dotyczących zobowiązań podatkowych i opłat lokalnych.
  22. Pobór podatków i opłat lokalnych.
  23. Prowadzenie egzekucji administracyjnej należności Gminy.
  24. W zakresie wymiaru i egzekucji podatku rolnego, leśnego oraz podatków i opłat lokalnych należy:
    • Prowadzenie ewidencji podatników.
    • Przyjmowanie i sprawdzanie deklaracji i informacji podatkowych.
    • Zbieranie materiałów dowodowych w podatkowym postępowaniu wyjaśniającym.
    • Uzgadnianie stanu faktycznego ewidencji gruntów i budynków oraz ewidencji pojazdów z ewidencją prowadzoną przez Starostwo Powiatowe.
    • Wydawanie postanowień w sprawach podatkowych i administracyjnych, w szczególności:
      • o wszczęciu postępowania administracyjnego,
      • o umorzeniu postępowania administracyjnego,
      • o wznowieniu postępowania administracyjnego,
      • w sprawach sprostowania błędu rachunkowego i innych omyłek.
  25. Prowadzenie postępowań w sprawach:
    • ustalających lub określających wysokość ulg i stwierdzenia nadpłat,
    • odraczających terminy płatności podatku,
    • umorzeń zaległości podatkowych,
    • orzekania o odpowiedzialności podatkowej osób trzecich,
    • o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.
  26. Prowadzenie zapisów księgowych na kontach podatników w zakresie podatku rolnego, leśnego oraz podatków i opłat lokalnych.
  27. Sporządzanie wniosków o wpis do ksiąg wieczystych hipotek zobowiązań pieniężnych na rzecz Gminy.
  28. Sporządzanie sprawozdań dotyczących podatków, pomocy de minimis.
  29. Wydawanie zaświadczeń podatkowych i dotyczących pomocy de minimis.
  30. Kontrola finansowa realizacji budżetu w zakresie dochodów i wydatków.
  31. Nadzór nad sprawozdawczością budżetową jednostek organizacyjnych Gminy.